Derste Misafir Var 1 / Medya ve Çocuk İlişkisi

3 Nisan 2019

Toplum Araştırmaları ve Uygulama Merkezi, söyleşi dizilerine “Derste Misafir Var” ismiyle bir yenisini daha ekledi. Bu söyleşilerin ilkinde Çocuk Edebiyatı dersinde, TRT Çocuk kanalı Genel Koordinatör Yardımcısı İsmihan Yılmaz’ı ağırladık.

İsmihan Yılmaz Türkiye’de çocuk edebiyatının medyada sunulan çocuk içeriklerini desteklemekte zorlandığını ayrıca bu içerikleri oluşturacak bir referans çerçevesi oluşturmamız gerektiğini söyleyerek konuşmasına başladı. Yılmaz, kimi ülkelerdeki kanallarda üretilen ve sunulan içeriklerde hem çocukların hem de ebeveynlerin ortak olarak okudukları, herkes tarafından bilinen eserlerden yararlanıldığını ve onlara atıf yapıldığını sözlerine ekledi. Bu ortak atıfın oluşturduğu sürekliliği olan, geçmişten bugüne gelen bütünlük fikri ve duygusunun nesiller için önemi üzerinde duruldu.

Konuşmanın devamında İsmihan Yılmaz, TRT Çocuk’un yayın politikasından da bahsetti. Çocuk içeriklerini oluştururken öncelikli olarak BM’nin belirttiği “çocuğun üstü yararı” ilkesinin değil “çocuğun hayrı” ilkesinin peşinde olduklarını böylece çocuğun sadece zihinsel ve fiziksel gelişiminin değil aynı zamanda ahlâkî ve manevî gelişimini de ön plana aldıklarını anlattı. Yılmaz, TRT Çocuk olarak pedagojik formasyona uygun usul ve esaslarda yayıncılık yapmanın çabasında olduklarını, çocukların farklı ve eleştirel düşünmesine yardımcı olmaya çalıştıklarını ifade etti.

İsmihan Yılmaz, çocuklara göre içerik üretme ve yaratıcılık noktasında sıkıntılarımız olduğunu söyledi. Bütün içeriklerin çocuğun gerçekliği üzerinden anlatılması gerektiğini de vurguladı. Yılmaz, “çocuk yetişkin diliyle anlatılmış bir konuyu anlayamaz ama bir yetişkin bir kişi konulara çocuk gözünden bakabilir ve anlatabilir çünkü o da bir zamanlar çocuktu.” dedi.

Yılmaz konuşmasının sonunda TRT Çocuk kanalının tüm evlere aynı anda girebilen tek okul olduğunu, çok farklı sosyo-ekonomik çevrelerden evlere girebildiğini, bu sebeple ortak referans çerçeveleri oluşturarak, bunları çocuğa göre dönüştürerek onlara sunulabileceğini söyledi. Bu noktada da özellikle edebiyatla ilgilenenlere çok iş düştüğünün de altını çizdi.