Çocuk Yazını Eleştiri Okulu Sona Erdi

Çocuk Yazını ve FSMVÜ Toplum Araştırmaları Merkezi işbirliğiyle gerçekleştirilen Çocuk Yazını Eleştiri Okulu eğitimleri tamamlandı.

  • Çocuk Yazını Eleştiri Okulu ile Çocuk yazını konusunda alanında uzman eğitimcilerden 140 saat ders imkânı sağlanmaktadır.
  • Ders sonunda katılımcılar üniversite onaylı sertifika alacaklardır.
  • Dersler Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi UZEM sistemi üzerinden çevrimiçi şekilde gerçekleştirilecektir.
  • Ders katılımcılarına dönem boyu kayıtları izleyebilme imkânı sağlanacaktır.
  • Ders sonunda çıktıların kitaba dönüşme projesi yürütülecektir.
  • Derslerin hedef kitlesi: Ebeveynler, eğitimciler, öğrenciler, akademisyenler vd. (18 yaş üzeri tüm yetişkinler)

Edebiyat kamusunda tartışılan meselelere odaklandığımızda dikkat çeken konulardan biri de “bizde eleştiri yok” söylemidir. Kelimenin etimolojik kökenine ilişkin açıklamaların her biri kendi tarihsel bağlamıyla birlikte düşünüldüğünde “Eleştiri nedir?” sorusuna ilişkin düşüncelerin de dönemin kültürel kodlarından ve estetik algısından bağımsız şekillenmediği fark edilebilir. Çocuk edebiyatı mı çocuk yazını mı hatta çocuklar için ayrı bir edebiyat var mı tartışmalarının da eleştirinin yokluğuyla iç içe geçtiği bir düzlemde Çocuk Yazını ve FSMVÜ TAM iş birliğiyle gerçekleştirilen Çocuk Yazını Eleştiri Okulu “çocuklar için” motivasyonuyla şekillenen her çalışmayı dikkate alarak siz katılımcıları disiplinlerarası ve eleştirel bir okuma deneyimine davet ediyor. İki modül olarak planlanan okulun ilk modülü 13 Şubat 2023 tarihinde başladı! Her dersin kendi içinde özel bir kurgusunun olduğu ve katılımcıların yazı katkılarıyla birlikte proje metinler hedeflenen “Eleştirel Okuma ve Yazma” dersi de dahil olmak üzere programımızın modülleri şu şekilde idi:

Çocuk Yazını I. Dönem Ders İçerikleri:

Yetişkinler İçin Çocuk Sineması Abdullah Kasay

1.Hafta: Sinema, Sanat ve Anlam İlişkisi

2. Hafta: Çocuk Sinemasını Anlama ve Kavramsallaştırma

3.Hafta: The Fall (Düşüş) ve Hayal ile Gerçek Arasında

4.Hafta: Arkadaşımın Evi Nerede? ve Yitirilen Sadelik

5. Hafta: Rüzgârlı Vadi ve Şimdiye Dair

 

Derinlikli Çocuk Edebiyatı Okumaları Efruze Esra Alptekin

1.Hafta: Çocuk Edebiyatı, Ben ve Öteki Karşılaşması, Hepi Topu Bir Tekir Eseri

2. Hafta: Gözlem ve Değerlendirme Farkı, Şanslıyım!, Şanssızım! Eseri

3. Hafta: Gözlemi Kabul Etme, Eksik Parça

4. Hafta: Toplum ve Üretim Ağında Yeniden Bağ Kurma, Boşluk Eseri

5. Hafta: Umut İlkesi Bağlamında Yeniden Yaşama, Kızıl Ağaç Eseri

 

Ekoeleştirel Çocuk Edebiyatı Okumaları Dr. Yasemin Yılmaz Yüksek

1.Hafta: Ekoeleştirel edebiyata giriş, Edebiyatta bahçe ve ağaç motifleri & anlatı mekânı olarak doğa- Büyükannemin Sarı Keçisi – Şafak Okdemir

2. Hafta: Kentleşme ve insan-doğa uyumu- Altınçayır Vadisi’nin Çocukları – Latife Tekin

3. Hafta: İnsan – insan olmayan ilişkisi, Şehre Giden Yol –Betül Kanbolat, Büyük Orkestra – Sima Özkan

4. Hafta: Ekoeleştirel bir ölüm ve arayış anlatısı- Dedem Bir Kiraz Ağacı – Angela Nanetti

5. Hafta: Ekoeleştirel okumalarda metinlerarasılık- Sekoyana’nın Kapıları & Kurda Kuşa Aşa – Şiirsel Taş

 

Çocuklarda Cinsel Eğitim ve Okur Yazarlığı Uzm. Psikolog Beyza Özeren

1. Hafta: Cinsellik nedir? Hakkında konus¸mak neden zordur?  Cinsel Eğitim ve Mahremiyet Eğitimi arasındaki fark nedir?  Hazır bulunuşluluk: yas¸ guruplarına göre cinsellik anlatımının önemi (ülkemizin en yabancı dili cinsellik)

2. Hafta:‘Annem kardeşimi yedi mi?’: Birinci seviye çocukların gelişimsel özelliklerinin tanımlanması, bu seviyede gelen sorular çerçevesinde birinci seviye cinsel eğitim ve mahremiyet eğitimi kitaplarının incelenmesi.  ‘Beni leylekler getirmemiş bir kere! Beni komşudan almışlar..’: İkinci seviye çocukların gelişimsel özelliklerinin tanımlanması, bu seviyede gelen sorular çerçevesinde ikinci seviye cinsel eğitim ve mahremiyet eğitimi kitaplarının incelenmesi.

3. Hafta: ‘Kamyon devirenler ve halası gelenler..’: Üçüncü ve dördüncü seviye çocukların gelişimsel özelliklerinin tanımlanması, bu seviyede gelen sorular çerçevesinde üçüncü ve dördüncü seviye cinsel eğitim ve mahremiyet eğitimi kitaplarının incelenmesi.

4. Hafta: ‘Konuşsana bir tanem. Neden hep susuyorsun? Susmak neyi halleder? Neden anlatmıyorsun?’

5. Hafta: Yetişkinlere yönelik yazılmış cinsel eğitim ve mahremiyet eğitimi kitaplarının incelenmesi. Bakım verenlere öneriler.

 

Çocuklar İçin Felsefe Eğitmen Eğitimi Sümeyye Sel Odabaş

1. Ve 2. Hafta: Çocuklar için Felsefeye Giriş, Neden Çocuklar için Felsefe? Filozofik Soru nasıl olur? Sorunsallaştırma, Argümantasyon, Kavramsallaştırma, Çocuklar için Felsefeye dair Farklı Yöntemler (Lipman, Tozzi, AGSAS-Lévine, Socratique)

3. Hafta: Felsefe Sanat İlişkisi (Holistik Yöntem Aktiviteleri) Kolaylaştırıcının Duruşu

Çocuklarla bir atölyede kullanılabilecek sanatsal desteklerin sunumu ve analizi (resimler, filmler, fotoğraflar, oyunlar…)

4. Hafta: Çocuklar için Felsefe Atölye Hazırlık Aşamaları: Pedagojik Fişler, Bir atölye nasıl tasarlanır?

5. Hafta: Çocuklar için Felsefe Atölye Örnekleri

Gyges’in Yüzüğü: İyi, kötü, yasalar

Thierry Dideu’nun “Yakouba” eserinden itibaren atölye örnekleri

Mutluluk ? Konusundan itibaren atölye geliştirmek

“Nobody is normal” kısa filminden itibaren düşünce geliştirme

Çocuklar için Felsefe Atölye Uygulaması (Katılımcıların atölye tasarımlarının işlenmesi)

 

Mitolojinin Kıyısında Çocuk Edebiyatı Yapmak Dr. Didem Arvas

1. Hafta: Çocuk Edebiyatında Yaşamın En Eski Formları Olarak Mitler, Arketipler, Efsaneler

2. Hafta: Bir Büyüme Hikâyesi Olarak Gılgamış

3. Hafta: Kırmızı’nın Mirası masalında Gılgamış’ın Ayak İzleri

4. Hafta: Freud ve Jung’un Kuramsallaştırdığı Bilinçdışı ile Arketip İlişkisi

5. Hafta: Çocuk Animasyonlarında Arketip Bulma Çalışması

 

Çocuk Yazını: Eleştirel Okuma ve Yazma Meryem Selva İnce

1. Hafta: Nedir Bu “Eleştiri” Dedikleri? 

2. Hafta: Çocuk Edebiyatı Tarihi ve Türler

3. Hafta: Çok Bilmenin Yanlışı: Temel Kavramlar 

4. Hafta: Okurluk: Arayışlar ve Alımlanışlar 

5. Hafta: Yazmak Çözümlenir Mi?

 

Çocuk Yazını II. Dönem Ders İçerikleri:

Gizem Bulut- Harry Potter Okumaları

  1. Hafta: Fantastik Edebiyata Giriş: Harry Potter Serisindeki Fantastik Kurgu- Felsefe Taşı
  2. Hafta: Fantastik Edebiyatın İyi Oluşumuza Katkıları- Sırlar Odası ve Azkaban Tutsağı
  3. Hafta: Erginlenme Bağlamında Ateş Kadehi
  4. Hafta: Zümrüdüanka Yoldaşlığı’nda Eğitim ve Politika
  5. Hafta: Fantastik Edebiyat ve Mitoloji Etkileşimi- Melez Prens ve Ölüm Yadigârları

 

Hümeyra Demirel Dinler- The Coming of Age in Children’s Literature, The Theory and Narrative (Çocuk Edebiyatı’nda Büyüme, Teori ve Anlatı)

  1. Hafta: Çocuk Edebiyatından önce çocuğun hikayesi; Poetik Trajedi, Bildungsroman, Coming of Age ve büyüme anlatılarındaki değişim.
  2. Hafta: Poetik trajedide büyümenin teorisi ve Bildungsroman. Goethe’de “ahlaki gelişim” (moralishe bildung) olarak “manevi çırak” çocuk.
  3. Hafta: Kapsayıcı bir kavram olarak “büyüme” ve Bildungsroman’ın Modernist romanca ters yüz edilişi
  4. Hafta: Osmanlı erken modern anlatılarında büyüme: Tıfli Hikayeleri’nden Sansar Mustafa’da büyüme ve tecavüz.
  5. Hafta: Erken modern çocuk edebiyatında ıztırabın norma dönüşümü: Bir büyüme romanı olarak Pinokyo (1883)

 

Sümeyye Öztürk Ulu- Resimli̇ Kitaplarda Görsel-Metı̇n İlı̇şkı̇sı̇

  1. Hafta: Neden Resimli Kitap? Resimli kitap çalışmalarına giriş.
  2. Hafta: Resimli Kitap Nedir: Tarihsel bir bakış.
  3. Hafta: Resimli Kitap Nedir: İçeriksel bir bakış.
  4. Hafta: Resimli Kitaplarda Görsel-Metin ilişkisi.
  5. Hafta: Resimli Kitaplarda Görsel-Sözel Sınırların Aşımı: Postmodern Resimli Kitaplar.

 

Dr. Fatma Hazan Türkkol- Yetişkinler İçin Medya Okur Yazarlığı

  1. Hafta: Medya, medya okuryazarlığı gibi temel kavramlarla tanışma. Anaakım ve eleştirel iletişim kuramları ile dönemsel özelliklerini hatırlama.
  2. Hafta: Medya okuryazarlığı tanım ve kuramları ile medya okuryazarlığı eğitimine yönelik yaklaşımlar.
  3. Hafta: Dünyada ve Türkiye’de medya okuryazarlığı. Medya okuryazarlığı müfredatı ile çocukların ve ebeveynlerin içerikleri değerlendirmesi.
  4. Hafta: Çocuklara yönelik içeriklerin, örnekler üzerinden medya okuryazarlığı perspektifinden ele alınması.
  5. Hafta: Genel değerlendirme ve gelen soruların yanıtlanması.

 

Dr. Melike Günyüz - Çocuk Edebiyatını Tasavvufla Düşünmek: Temel Motifler Ve İlişkilenimler

  1. Hafta: Mesnevi İlk 18 Beyit, Kavram: Yolculuk/Yolda Olma Hali, Kitap: Bir Balina Bir Bavula-Nasıl Sığar, Guridi-Dönmedolap, Tülin Kozikoğlu
  2. Hafta: Kavram: Her insanın başka bir alem oluşu/farklı yaradılışlar, Kitap: Herkesin Öyküsü, Kristin Roskifte - Belki, Kobi Yamada
  3. Hafta: Kavram: Hayır ve Şer, Her şeyin zıddı ile bilinmesi, Kitap: Şanslıyım, Şanssızım, Thomas Halling - Siyah Beyaz Hikaye, M. Tunç Atalay
  4. Hafta: Kavram: Sözün gücü ve mürşidin önemi, Kitap: Bay Peabody’in Elmaları, Madonna - Nokta, Peter Raynold
  5. Hafta: Kavram: Görmek, algılamak, Kitap: Hepi Topu Bir Tekir, Brendan Wenzel - Fish is Fish, Leo Lioni - Duvar, Frederic Maupome - Küçük Fare ile Kırmızı Duvar, Biritta Teckentrup

 

Naime Erkovan - Çocuk Edebiyatı ve Toplumsal Hareketler

  1. Hafta: Toplumsal hareketler ve bunların çocuk edebiyatına yansımalarına dair genel bir giriş.
  2. Hafta: Tevfik Fikret’in Şermin şiirlerinde vurgulanan değişim hayalleri.
  3. Hafta: Muallim Naci’nin Ömer’in Çocukluğu eserine yansıyan toplumsal hayat.
  4. Hafta: Ayşegül vs. Fadiş.
  5. Hafta: Feyza Hepçilingirler’in Masal Bozan Feride Teyze isimli eseri ve toplumsal cinsiyet.

 

Ümit Yaşar Özkan - Çizgi Roman Okumaları

  1. Hafta: Çizgi romana giriş (Çizgi roman nedir ne değildir, Dünya’da ve Türkiye’de çizgi romanın tarihi ve başlıca çizgi roman ekolleri, Dünya’da ve Türkiye’de çizgi roman kültürü ve çocuk), Mıstık – Uzay Çocukları
  2. Hafta: Amerikan Ekolü (Çizgi romandan sinemaya süper kahramanlar), Black Panther (2018)
  3. Hafta: İtalyan Ekolü (Fumetti: İtalyan usulü western, fantastik, bilim kurgu), Berardi- Milazzo-Ken Parker- Nefes ve Düş
  4. Hafta: Frankofon Ekolü (Mizah, Tarih ve Macera), Herge- Tenten Tibet’te
  5. Hafta: Çizgi bantlar, Grafik roman ve Manga, Hayao Miyazaki- Rüzgârlı Vadi (1984)